عنوان: دیدگاه های مشترک دو اثر «مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه» عزالدین محمود کاشانی(735ه.ق) و «گلشن راز شیخ محمود شبستری» (720-687 ه.ق) به لحاظ صوری و معنایی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات
- نویسنده علی اصغر دیو سالار
- استاد راهنما ویدا وفایی عالیه یوسف فام
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
بر خلاف فیلسوفان که تنها راه رسیدن و شناخت خالق هستی را از طریق عقل و خرد می دانند، عارفان عشق و محبت و دل را تنها راهنما و رسیدن به معبود می شناسند. موضوع پایان نامه دید گاه های مشترک دو اثر مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه اثر عزّالدین محمود کاشانی و گلشن راز شیخ محمود شبستری به لحاظ« صوری» و« معنایی» می باشد. بنا براین تمام تلاش بر این بوده است که هر دو اثر کاملاً مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گیرد ودیدگاه های مشترک ونزدیک به هم استخراج گردد..ناگفته نماند که هم مصباح وهم گلشن راز از نمونه های بارز آثار تعلیمی، عرفانی و صوفیانه محسوب می شوند و آن چنان جامعیتی پیدا کرده اند که مورد توجه نویسندگان وشعرا ی بعد از خود بوده و هست و شرح ها و نظیره های فراوانی بر آثار یاد شده نوشته شد. نگارنده برای دریافت هر چه بیشتر معانی عمیق عرفانی و اصطلاحات صوفیانه به آثار دیگر از همین مولفین نیز توجه داشته تا شناخت بیشتری حاصل گردد. نکته ی پایانی این که پژوهشگر پس از بررسی دقیق دریافت که مولفین هر دو اثربه مباحثی از قبیل: سیر وسلوک سرّ آفرینش ، فنا وبقا ،وحدت وجود ،مقامات واحوال وبسیاری ازمضامین عرفانی ... اتفاق نظر دارند.با درنظر گرفتن این اشتراکات ،مباحث دسته بندی گردیده وبه صورت الفبایی تنظیم وشاهد مثالهایی برآن افزوده شد؛وبا یک نتیجه گیری کلّی درچند شماره به پایان آمد. کلید واژه ها :شیخ محمود شبستری،گلشن راز،عزّالدین محمود کاشانی ،مصباح الهدایه ومفتاح الکفایه ، ابن عربی ،اصطلاحات عرفانی.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی ازهار گلشن با گلشن راز شیخ محمود شبستری
شیخ محمود شبستری – شاعر ، قرن 7و8 ﻫ.ﻘ – در مثنوی گلشن راز و شیخ شهاب الدین ابراهیم گلشنی – شاعراستانبولی قرن 9و10 ﻫ.ﻘ – در مثنوی ازهار گلشن به نظام عرفانی «وحدت وجود» تاکید داشته اند . درحقیقت این دو شاعر مثنوی خویش را بر پایه مباحث حکیمانه فلسفی استوار گردانیده و آن را با مراحل سیر و سلوک قلبی عرفا مطابقت داده و به آن آهنگی یگانه بخشیده اند ،آنان برهان و عرفان را در پرتو معارف قرآنی در یک هیأت...
متن کاملمعرفت شهودی و استدلالی در گلشن راز شیخ محمود شبستری
از جمله مسایل و مباحثی که از ابتدای ادب عرفانی- اسلامی فارسی به عنوان امّهات مسایل عرفانی در امّهات متون عرفانی- نظم و نثر- در صدر تمامی مسایل قرار گرفته و درجای جای مثنوی عرفانی گلشن راز شیخ محمود شبستری ، از آغاز تا پایان آن خودنمایی میکند، مبحث معرفت و شناخت و تفکّر جهت دست یافتن به گوهر حقیقت و عشق است. بر اساس نظر و عقیدهی عرفایی از جمله محیالدّین ابن عربی که طُرُق رسیدن به شناخت و معرفت حق و...
متن کاملتحلیل محتوای کیفی و کمی گلشن راز شیخ محمود شبستری
گلشن راز یکی از متون مطرح در زمینۀ عرفان نظری است و تأثیرپذیری شبستری از اندیشههای ابنعربی در این کتاب بر همه روشن است. این پژوهش به تحلیل محتوای گلشن راز میپردازد تا مشخص شود ابیات آن ذیل چه عناوینی تقسیمبندی میشوند و درنهایت اندیشۀ محوری و حاکم بر این مثنوی چیست. از آنجا که عرفان نظری بر سه قطب خداشناسی، انسانشناسی و عالمشناسی استوار است، ابیات کتاب ذیل این سه قطب قرار میگیرند. بهمنظ...
متن کاملبررسی تطبیقی ازهار گلشن با گلشن راز شیخ محمود شبستری
شیخ محمود شبستری – شاعر ، قرن 7و8 ﻫ.ﻘ – در مثنوی گلشن راز و شیخ شهاب الدین ابراهیم گلشنی – شاعراستانبولی قرن 9و10 ﻫ.ﻘ – در مثنوی ازهار گلشن به نظام عرفانی «وحدت وجود» تاکید داشته اند . درحقیقت این دو شاعر مثنوی خویش را بر پایه مباحث حکیمانه فلسفی استوار گردانیده و آن را با مراحل سیر و سلوک قلبی عرفا مطابقت داده و به آن آهنگی یگانه بخشیده اند ،آنان برهان و عرفان را در پرتو معارف قرآنی در یک هیأت...
متن کاملسیمای انسان کامل در گلشن راز شیخ محمود شبستری
انسان کامل، ستون فقرات عرفان اسلامی و یکی از بنیادهای استوار در ادب عرفانی است که در گذر زمان به دلایل مختلف و با نام های گوناگون ، مورد توجّه و تمجید همه ی ادیان و آیین ها بوده است. انسان کامل از نگاه عارف بزرگ، شیخ محمود شبستری انسانی است که از تعلقات مادی و جسمانی رهیده و دیو منیّت و ریا را زندانی کرده است. انسان کامل برای رسیدن به این نام نیکو باید به عنایت الهی و مجاهده بشری در سلوک طریقت گا...
تأثیر اندیشهی ابن عربی در باب «ولایت» بر شیخ محمود شبستری با تکیه بر گلشن راز
آنچه مسلم است اینکه ابن عربی با عرفانی پیشرو و بسیار متعالی، عصارهی ماترک تعالیم اولیای پیشینِ متصوفه را با برخوردی نظری و فلسفی و نبوغی عدیم المثل، چنان خلاقانه به بازتولیدی نو تبدیل کرد که هنوز، تا عصر حاضر، خودْ میراثگذار و پدر فکری اکثر عرفای متأله و متفکر به شمار میآید. سلطهی اندیشهی او از زمان حیاتش تا ظهور عرفای شیعی و نظریهپردازان و نقادان صفوی و قاجار و متأخرین معاصر، خود، گواه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023